תביעת תאונות עבודה

המציאות מראה שתאונות עבודה הן דבר נפוץ שיכול לקרות לכל אחד, גם לאנשים שעובדים במשרדים ובמקומות סגורים. אם הייתם מעורבים בתאונת עבודה, חשוב מאוד להגיש תביעה לגורמים הרלוונטיים כדי לממש את הזכויות שלכם. בואו ננסה להבין מהי ההגדרה של תאונת עבודה, איך מדווחים על תאונות כאלו, מי אחראי על תשלום הפיצויים ולמה אסור להתפשר על ליווי מקצועי של עורך דין.

הגדרה של תאונת עבודה

על פי ההגדרה של ביטוח לאומי, תאונת עבודה היא תאונה שהתרחשה במקום העבודה שנגרמה כתוצאה ישירה מביצוע משלח היד או בעת שעובד נשלח למשימה כלשהי על ידי מעסיקו. כמו כן, בהרבה מקרים, גם תאונות שקרו בזמן ההפסקה במקום העבודה ואף מחוץ למקום העבודה עצמו, עשויות להיחשב תאונת עבודה.

כיצד מדווחים על תאונת עבודה?

השלב הראשון לאחר תאונת עבודה הוא מילוי של טופס שנקרא ב.ל. 250 על ידי המעסיק לאחר שעודכן על התאונה מפי העובד. הטופס הזה בעצם משמש את הנפגע להצגה בקופת החולים, בחדר המיון או בגופים אחרים של רפואה דחופה. כמו כן הוא ישמש בהליך התביעה מול המוסד לביטוח לאומי. הטופס הזה הוא בעצם אישור לכך שהתאונה אכן התרחשה והוא חלק בסיסי ומהותי בתהליך ההכרה של נפגעי תאונות עבודה.

תאונת עבודה מי משלם?

באשר לשאלת תשלום הפיצויים ומי אחראי לכך, הרי שהדבר הזה הוא באחריות של המוסד לביטוח לאומי האמון על שיפוי ו/או פיצוי עובדים שהיו מעורבים בתאונת עבודה. ביטוח לאומי הוא המוסד שנותן מענה לכלל תאונות העבודה בישראל היום, וזוהי זכות כללית שאיננה ניתנת לערעור של כלל אזרחי המדינה. ביטוח לאומי אחראי על תשלום הטיפול הרפואי, הפינוי, הפיצויים וכל סכום אחר שמגיע לעובד בעקבות התאונה שעבר. באופן כללי חשוב מאוד להכיר לעומק את זכויות העובד ולהבין בדיוק מה מגיע לכם, באילו מקרים ומי אחראי לפצות אתכם.

כיצד נקבע גובה הפיצוי בעבור תאונת עבודה?

שיעור דמי הפגיעה ליום מחושב לפי 75 אחוז מהכנסת המבוטח (ממוצע) בשלושת החודשים שקדמו לחודש שבו קרתה התאונה. דמי הפגיעה היומיים לא יעלו על סכום של 1,241 שקלים וישולמו לכל היותר במשך 13 שבועות. מדמי הפגיעה מנוכים מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. שימו לב כי מי שנפגע בתאונת עבודה, קיבל דמי פגיעה ונותר עם נכות קבועה, עשוי להיות זכאי לגמלת נכות חד פעמית או קבועה בתנאים מסוימים.

תוך כמה זמן יש להגיש את התביעה?

את התביעה (הודעה) על התאונה יש להגיש בתוך שנה מיום הפגיעה. הגשה לאחר המועד הזה עלולה לפגוע בזכאות לדמי פגיעה ואף להקטין את גובה גמלת הנכות במקרים הרלוונטיים, זאת מפני שהיום ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבית לשנה אחת אחורה בלבד.

 

נפגעי עבודה – קביעת אחוזי נכות

עובדים שנפגעו בתאונת עבודה והגישו תביע לגמלת נכות מעבודה, יזומנו על ידי המוסד לביטוח לאומי לוועדה רפואית (אחת או יותר) שתבחן את מצבם ותקבע את דרגת הנכות. לוועדה ניתן להגיע עם מלווה, מתורגמן או עורך דין שרשאי לייצג את המבוטח בפני הוועדה ולדבר בשמו. במקרים שבהם אחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה לא תואמים את מצבו הרפואי של המבוטח, אפשר להגיש ערעור על ההחלטה.

למה חשוב לקחת שירות של עורך דין בהגשת תביעה?

כפי שאפשר לראות, התהליך של הגשת תביעה לקבלת דמי פגיעה ולקביעת אחוזי נכות וקבלת גמלת נכות הוא תהליך מורכב. מי שלא יודע איך לגשת אליו ומה צריך לעשות עשוי לסבול מעיכוב ניכר במקרה הטוב ובמקרים פחות טובים מסירוב מוחלט לבקשה. על כן, מומלץ בחום להיעזר בשירותים מקצועיים של עורך דין לתאונות עבודה שייצג את המבוטח במקרה הזה. עורך דין שמכיר היטב את המערכת יודע אילו טפסים צריך להציג, מה צריך לטעון בפני הוועדה, וכמובן יידע להתמודד עם קשיים שמערימה הוועדה ויעזר לקבל את המקסימום האפשרי בזמן הקצר ביותר.

 

לסיכום

תאונות עבודה הן דבר נפוץ הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב, ובתור עובדים חשוב שנהיה כמה שיותר מודעים לזכויות שלנו בביטוח הלאומי במקרה של תאונה בעבודה. אם גם אתם נפגעתם בתאונת עבודה, חשוב לפעול למימוש הזכויות שלכם בהקדם האפשרי על מנת שתוכלו לקבל החזרים ו/או פיצויים כספיים על כלל הנזק הנוכחי והעתידי. אל תתפשרו על ליווי מקצועי של עורך דין מנוסה בנקודה הזאת וחסכו לעצמכם סבל ועוגמת נפש מיותרים.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?